Hva er ett godt hestehold?

02/06/2009 at 12:15 pm 18 kommentarer

Jeg vet jeg ikke har snakket mye om hester mens jeg har hatt blogg, nettopp fordi jeg ikke interesserer meg i å skrive om hester, samt at jeg ikke har mange hesteinteresserte lesere, men det er en sak innenfor hestemiljøet som engasjerer meg, og det er spørsmålet om “hva er ett godt hestehold?”, Ja, for hva er ett godt hestehold? Jeg påstår at jeg har ett godt hestehold, selv om menneskene rundt meg, de menneskene som ikke kjenner meg, ofte har en viss trang til å påpeke hvor dårlig strukturert hesteholdet mitt egentlig er.

Påstander jeg har fått rettet mot meg i løpet av de fire årene jeg har hatt hest;

1. Hesten din står aleine, hester er flokkdyr, derfor er det etisk galt å la hesten stå aleine.
2. Bestefar sier at du mishandler hesten din når du slår den på mulen.
3. Hesten din er skitten, det ser jeg hver gang skolebussen kjører forbi.
4. Hesten din er feit, feite hester får lettere forfangenhet, den burde ikke få så mye mat.

Å prøve å forsvare slike påstander, er nytteløst, spesielt fordi disse menneskene ofte har gjort seg opp en mening om meg og mitt, og derfor føler for å bry seg med det jeg gjør. Det er helt greit, flott at folk sier i fra, men det kommer veldig an på måten de snakker til meg angående hvor mye jeg skal ta til meg av det de sier. Å være hesteeier er nokså privat, og det er ikke alltid like lett å forstå hvorfor man gjør det man gjør i forhold til hesten. Her er det også store forskjeller mellom western og dressurtanter. Jeg foretrekker westerntantene.

1. Hesten din står aleine, hester er flokkdyr, derfor er det etisk galt å la hesten stå aleine.
Å mene at hester som ikke går i flokk, blir mishandlet, blir for meg veldig etisk galt. For det er ikke mishandling å la hesten gå aleine. Når folk kommer med slike påstander, begynner man å lure på hvem som egentlig tror de kjenner hesten. Jeg fikk Almira for 3 år siden, og den førsten tiden hadde vi en annen hest hos oss, men det gikk ikke bra, og det vil jeg ikke skal skje igjen, derfor vil jeg heller vente til jeg er ferdig med utdannelser og lignende før jeg går til anskaffelse av enda en hest, for jeg vil stå der med hovedansvaret, uansett hvordan man vrir og vender på det, og det er vanskelig å bli kvitt en hest som man har stående der din hest står. Foreløpig er jeg så heldig at jeg får ha Almira hjemme. En westerntante sa til meg en gang; “du skal aldri ta deg vann over hodet i forhold til hesten din, det er trossalt bedre at du har en hest som du kan gi 120% av deg selv til, enn to hester, som du kanskje ikke strekker til for.” Og Almira blir vanskelig om ikke hun får nok stell. En annen ting jeg har merket meg er at hun er en såkalt einstøing, hun liker seg alene, og derfor mener jeg, personlig, at hun ikke trenger andre hester. En sau kan funke like godt som selskap til denne hesten, som en hest til.

2. Bestefar sier at du mishandler hesten din når du slår den på mulen.
Dette var etter en episode, hvor jeg hadde leid Almira inn i hagen til en liten jente, Almira pleide å bite en del på den tiden, og da hun beit meg i ryggen slo jeg henne ganske hardt på mulen. Denne lille jenta så på, og da hun kom bort til meg etterpå sa hun “Bestefar sier at du mishandler hesten din siden du slo henne på mulen.”, å sette seg i respekt på den måten jeg gjorde var da altså ikke mishandling. Mitt hestehold er fordømt av denne familien, og de er flinke til å fortelle alle som spør angående “den fjordingen der” om meg og det at “jeg mishandler henne” når jeg irrettesetter henne, dette er utifra rapporter jeg har fått fra disse besøkende, og de kan si noe helt annet om mitt hestehold enn det. Poenget mitt er at en hest veier ofte 500 kilo, og skal man ikke sette seg i respekt i forhold til det, kan hesten bli farlig, og farlige hester blir ofte tatt med boltepistol. Jeg vil ikke det med Almira, så selv om jeg kan irrettesette henne på en ganske hard og fysisk måte, er det for å forebygge uønsket atferd.

3. Hesten din er skitten, det ser jeg hver gang skolebussen kjører forbi.
Denne påstanden fikk jeg av en slik “pennyjente”, det var November og Almira hadde fått masse vinterpels og var generelt rimelig jævlig, denne vinteren, fordi det var vått, det var kaldt og hun ble skitten fordi hun rullet seg i søla. Mitt hestehold er naturlig, derfor børster jeg henne ikke fra November til Mars. Enkelte er uenige i dette, men jeg mener at hesten skal holde på den pelsen den har, kosing er greit, og når man merker at hesten begynner å røyte, er det på tide å ta frem børste og få bort vinterpelsen. Vinterpels er viktig. Og hesten min er lys i pelsen, og det gjør at det som er skittent, viser mye lettere enn det ville gjort om hun var mørk.

4. Hesten din er feit, feite hester får lettere forfangenhet, den burde ikke få så mye mat.
Jeg er veldig enig i denne påstanden her. Almira er feit, men hun har trossalt stått i år, og jeg har ikke ridd så mye som det jeg ønsket, på grunn av vanskelig skolesituasjon hvor jeg har måttet ta fly til og fra, men jeg har trossalt vært mye hjemme hos Almira. Feite hester får lettere forfangenhet, men jeg tror faktisk at jeg passer bedre på Almira, enn eiere av såkalte porselenshester. Jeg blir helt hysterisk om jeg merker ørsmå symptomer på noe som helst. Også tror jeg at jeg er mer i stallen, samt rir mer, enn de fleste. Dessuten har Almira tunge foreldre, altså, foreldre av tung fjordrase, begge to er godt muskulerte, og det er også Almira. Men ja, jeg er veldig obs på forfangenhet, for jeg vil ikke at Almira skal bli syk, men man kan ikke være hysterisk i forhold til matinntak heller, spesielt ikke når man har ett naturlig hestehold, som det jeg dog har, med utegangsstall og smårotete rutiner.

Er du kritisk i forhold til andres hestehold? Er du kritisk i forhold til ditt eget hestehold? Vet du forskjellen på ett godt og ett dårlig hestehold? Joda, debattér!

Entry filed under: Debatter. Tags: , , , , , , , , .

Jeg har vært i Nangijala Bakom skyan e himlen allti blå

18 kommentarer Legg til din egen

  • 1. Elizabeth  |  02/06/2009 kl. 3:40 pm

    Vinterferien min er vel 3 uken i februar.. Uke 7 antar jeg:p

    Ang innlegget ditt her, så skal jeg kommentere så snart jeg har litt bedre tid!:)

    Svar
    • 2. etthjertetoindivider  |  02/06/2009 kl. 7:28 pm

      Kan hende jeg og kommer, hesten pleier å stå fra desember til februar! :) Kanskje vi kan møtes? :D

      Takk!

      Svar
      • 3. Elizabeth  |  02/06/2009 kl. 10:15 pm

        Det kan jo alltids fikses ;D Vi får ta det når vinterferien nærmer seg:p

        Svar
        • 4. etthjertetoindivider  |  03/06/2009 kl. 6:21 pm

          Mhm! :D men gleder meg til svaret på denne tråden her! :D

          Svar
  • 5. Une  |  03/06/2009 kl. 7:11 pm

    Godt skrevet det over, og veldig riktig! Hvor godt hadde en annen hest hatt av at Svarten jula den opp? :p

    For å svare på det du skreiv, jeg er litt sein, men bedre sent enn aldri:

    Om man har høy selv slipper du jo unna med endel kostnader, men det koster fortsatt veldig mye å ha hest, uansett hvor billig man slipper unna. Uansett om du har en, tre eller seks hester koster det jo…
    Og jeg snakker ikke om å vokse fra ho om kanskje tre år, men at du rett og slett ønsker mer, ikke av hesten, men av deg selv, noe ho kanskje ikke strekker til med. Har du muligheten til å fortsatt ha henne, så er jo det flott, men vil hun ikke føle seg kanskje litt tilsidesatt? Om man ikke klarer å selge unna hester, og man skaffer seg nye fordi man trenger mere utfordringer, så baller det seg jo bare på med trøbbel etterhvert. Hva om du plutselig fikk et innfall av å starte feltritt? Du var kanskje så seriøs på denne biten, at du vil satse, hva med Almira da? Du sa jo selv at ho ikke hadde anlegg for dressur eller sprang, og da kan du jo heller ikke starte feltritt.
    Det er det jeg mener med utsagnet. ALLE mennesker ønsker nye utfordringer, selvom du har funnet en så god tone med hesten din, så vet man aldri hva man ønsker i fremtiden. Om jeg kommer inn på skole til høsten, må jo Svarten reise, og selvom jeg har “fått” han, så kan ikke han holde meg igjen fra utdannelsen min. Jeg har ingen hjemme til å ta vare på han , da ikke en levende sjel i min familie er hestrefrelst eller dyrefrelst, og hvilket liv er det for han å stå å råtne på et jorde i to år? Han blir kanskje drastisk gammel i løpet av de to årene, men han er en hingst, og de holder seg godt. Da skal han nok tilbake til eierne sine, men jeg skal ha han igjen etter de to årene. Det var betingelsen på at jeg fikk ha han av de, at han ikke skulle være iveien for utdannelsen min. Skjer det noe, så skjer det noe, og selvom vi har verdens beste samspill i mineøyne til tider, så trengs han å byttes ut, med skole for at jeg skal kunne klare å leve videre resten av livet med en lønn som ikke bare føder meg og en gamp, men kanskje en hel familie.. Og jeg er jo ikke slem, fordeom jeg setter han tilside i to år, eller ikke kommer til å få besøkt han iløpet av den tida, men jeg er nødt, fordi det er noe som trengs! Og det er det jeg mener med at man må ha en realt syn på dyrehold! Ting må byttes, og ting må vikes, men jeg snakker jo ikke akkurat om å sende dyret til slaktern, men settes vekk til et sted der de kan bli brukt, og ikke råtner bort fordi man selv er så egoistisk at man ikke vil at andre skal bruke hesten, for eksempel!

    Jeg har lært mye av Svarten, men det kommer også til et tidspunkt der hverken jeg eller han kan lære mer av hverandre. Jeg vil ha en hest jeg kan prøve ut litt med, som ikke dør av beinskade om vi hopper litt, eller tar en ekstra time på banen i dressur. En jeg kan sette sammen med en annen hest fordi jeg skal på ferie, en som ikke tar av om vi skal ri med en annen hest, eller en som jeg kan reise på et stevne med , og bli mer inkluderende med de andre! Sånn som det er nå, så blir han hoven i beina om jeg er på ridebanen mer enn to timer, eller mer enn en gang i uka. Jeg kan ikke hoppe på banen, vi hopper litt i skogen (alt med måte, og ikke høyere enn en liten stubbe), han blir “glad” når vi skal ri med noen, så et møte med en hest er litt bråkete, men går veldig bra når vi har ridd med de før. Jeg kan ikke reise på en eneste ferie, fordi INGEN hjemme tørr å ta på han, de mener at han er en ildsprutende drage. Han kan jo heller ikke settes med noen andre, om vi ville byttet på ferie og ansvaret.. Det er litt, upraktisk med hingst når man ser det med de øynene, samtidig ville jeg ikke funnet på i verden å kastrere han. Når han har levd som hingst i 15 år skal han jaggu få dø som en også :p

    Svar
    • 6. etthjertetoindivider  |  04/06/2009 kl. 11:45 am

      Takk for tilbakemelding i forhold til innlegget! :)

      Jeg vet at jeg er priviligert som får ha Almira hjemme på gården, hun får ha ett beite som er nærmere 20 mål pluss at vi alltid har rikelig med høy om vinteren til henne. Jeg betaler knappe 3000 i året for å ha henne, detvilsi vetrinær og utstyr. Hun har ikke sko. Jeg forstår hva du mener med utsagnet ditt nå, men nå er vi to ulike personer. DU har ambisjoner innenfor noe når det gjelder hest, har jeg forstått, og jeg har ambisjoner innenfor andre ting. Jeg vet jeg sa at Almira ikke hadde anlegg for sprang og dressur, men det var kanskje å ta litt i, det jeg prøver å si det er at hun antageligvis aldri kan bli så god at hun blir verdensmester, men dressur og sprang det kan hun, vi har bare ikke øvd på akkurat det, for jeg er mer into westernridning og terrengritt. Jeg er ikke noe “konkurranse” menneske, og det er ikke Almira heller. Jeg syns ikke alle type hestekonkurranser egner seg for hesten, hvis du skjønner, det brukes stygge metoder i sprang og dressur, harde bitt og stramme tøyler, og det strider helt i mot det jeg står for innenfor hest. Men altså, jeg skjønner det du sier om at Almira kan begynne å føle seg tilsidesatt dersom jeg begynner å satse på noe, men jeg er bare ikke typen til det.

      Da jeg fikk Almira var hun tre år gammel, vi hadde ett veldig turbulent forhold i omtrent to år, og det er ikke tull en gang, ingenting stemte, men allikevel så stemte alt, og jeg trengte/trenger Almira, det har jeg sett. Hun oser av positiv energi, og hun har vært min viktigste støttespiller innenfor mange valg jeg har tatt. Dersom Almira hadde vært en annen hest, hadde jeg vært nødt å sette den på for i år, for Almira er den type hest at hun kan gå flere måneder om gangen uten trening, og allikevel er hun kjempesnill når jeg henter henne fra beite. Hun er 7 år, og jeg føler virkelig at det er NÅ vi utvikler oss til å bli ett virkelig bra team, og derfor syns jeg det blir feil å tenke at “man kanskje ikke får det man ønsker av hesten”, for det er nå jeg har utfordringene, med innkjøring, slanking, trening til Fjordhest NM om to-tre år, o.l. Jeg vil med andre ord ha en hest jeg kan stole 100% på enn å bytte den ut fordi hun er gammel, feks. Jeg tenker at vi er “ferdig” lærte om en 10 år, og da er Almira 17 år, og planene mine deretter er å ha henne som ridehest frem til hun blir pensjonert. Almira er ikke en slik hest hvor utviklingen stopper, hun lærer noe nytt hele tiden, og det var derfor jeg valgte akkurat henne og ikke den 16 år gamle varmblodsen jeg egentlig skulle ha.

      Alle mennesker trenger nye utfordringer ja, men for meg passer det perfekt å anskaffe seg enda en hest om 3 år, dersom jeg ønsker det, og valget blir lett dersom jeg blir nødt til å selge en av hestene, for jeg selger ikke Almira, dersom Almira skal bort, så blir det med boltepistol, for hun har funnet en plass hun hører til og derfor blir det feil å rive henne bort derfra, det er jo en grunn for at jeg ikke kan ha henne med meg på skole neste år. Og alle hestemennesker kjenner hesten sin, så selv om jeg leser det du skriver om at jeg kanskje kan ønske nye utfordringer, så vet jeg også hvilken hest jeg vil satse på når det kommer til stykket. Jeg forstår derimot at du ikke kan satse 100% på Svarten, for han er trossalt 15 år, og jeg tror jeg hadde tenkt annerledes (likt det du tenker) dersom jeg hadde hatt en hest på 15 år, for når man får/kjøper en gammel hest, da er man samtidig veldig forberedt på at man blir nødt til å fornye kunnskapen ved å kjøpe en yngre mer krevende hest og kanskje selge den man har. Men jeg var heldig i forhold til kjøp av hest, og stakk av med en 3 åring som jeg har formet og fremdeles kan forme til akkurat det jeg vil. Det er der forskjellen ligger! Så jeg forstår at DU kan føle at hesten begrenser deg, men det trenger ikke å gjelde for for eksempel meg (og andre).

      Svar
  • 7. Sahra  |  04/06/2009 kl. 3:08 pm

    Jeg er faktisk veldig enig i at slike påstander dukker opp når man har mye å gjøre med hest, Tonje. Den hesten jeg red, fikk jeg så mye dritt og nesten aldri ros for, men når jeg sluttet hva tror du skjedde? Jo den ble ustabil, ustyrlig og vanskelig forgrunn av få faste ryttere og forskjellige tider hver dag. Og ikke minst, mangelen på erfarne ryttere.

    Den med mishandling har jeg fått flere ganger fordi jeg har irrettesatt hesten jeg red, det var en hoppe, ikke gammel, men heller ikke pur ung. Hun var veldig selvstendig og ville ha det sånn og sånn, og om det ikke ble sånn så kunne hun finne på å sette hoven på foten min og presse benet så hardt som mulig ned på foten min. Da irettesatte jeg henne selvfølgelig, ikke alt for hardt og nådeløst (også med tanke på den fysiske kraften jeg har sånn utenom når jeg sitter oppå) og da fikk jeg et godt og fast rykte som mishandler av hesten jeg red. Men siden jeg ikke kunne gitt mer f i hva de mente og tenkte om meg, så lenge de ikke hadde noen slags autoritet eller makt for å få meg ut derfra, så dret jeg i det. Saken er, jeg har alltid alltid hatt dyr og lært meg hvordan dyr er. Dyr er nå engang dyr, ikke mennesker. De trenger å bli irrettesatt når de gjør uønskede ting. Også skal det som du så pent sa, forebygge uønsket atferd.

    Og den med at hesten har vært litt skitten. Jeg mener, selvom det er littegranne skitt på baken og ikke noen andre steder. Hva så? Hesten lider ikke av det. Iallefall ikke den jeg red.

    Mennesker og de vanskelige påstander og kommentarene sine altså. Iallefall en av grunnene til at jeg gav opp den stallen med det hestemiljøet jeg var i. Om det hadde vært annerledes hadde jeg nok fortsatt, og selvom det klør etter å begynne å ri igjen så blir det vanskelig, for det er få stallområder med mulighet for fòrhest around here.

    Svar
    • 8. etthjertetoindivider  |  05/06/2009 kl. 5:28 pm

      Alle hester er jo i bunn og grunn spesielle dyr. Og alle hester er forskjellige. Simba er nok en hest, som du sier, som trenger faste rutiner for å fungere, ellers blir hun vanskelig. På meg virker det som om hun trenger en “vanskelig” eier, fordi hun selv er ganske “vanskelig” skrudd sammen. Akkurat sånn som Almira, nei, vent, det kan ikke sammenlignes, men det kan likevel sammenlignes. Jeg kjente Almira igjen i veldig mye av det du skreiv her.

      “Hun var veldig selvstendig og ville ha det sånn og sånn, og om det ikke ble sånn så kunne hun finne på å sette hoven på foten min og presse benet så hardt som mulig ned på foten min.” Fikk meg til å smile litt. Det minner meg om hvordan Almira har håndtert slike situasjoner. Men altså, forskjellen ligger der. For Almira irrettesetter meg og jeg irrettesetter henne. Vi er liksom hverandres ledere og hun blir ikke farlig av den grunn. Selv er jeg meget bevisst på å kunne være leder på bakkenivå og i salen, selv om hun har visse kompromisser som gjør oss til bestiser istedefor hest/eier forhold.

      Det er utrolig synd at stallmiljøet skal ødelegge for andres rideglede. Jeg husker det selv, ble tilbudt å ha Almira på en stall for noen år siden, men måtte takke nei på grunn av samtlige “stallbitches”, som også den gang gikk på skolen min. Hvis de ikke hadde vært der, hadde jeg nok takket “ja”, selv om det er mer arbeid å ha hesten oppstallet enn på utegang, og det er nok derfor folk reagerer på meg, fordi de ikke er vant til å se en hest gå så mye ute også. Men det er etisk riktig valg, for meg, å ta. De menneskene som gikk i stallen din, har ikke greie på hestehold, når de kan påstå at du mishandlet Simba, du ser jo hva som har skjedd med Simba nå?

      Svar
  • 9. Elizabeth  |  04/06/2009 kl. 5:47 pm

    Nå skal jeg prøve å svare så godt jeg kan, med mine tanker og meninger:)

    “1. Hesten din står aleine, hester er flokkdyr, derfor er det etisk galt å la hesten stå aleine.”
    Jeg er veldig for at hester skal ha andre hester å gå med. Jeg har holdt til både i stall med hester en og en i paddock og stall hvor hestene står ute i flokk (som i 7-8, eller mer, hester sammen) og utifra det jeg ser mener jeg at hestene i flokk virker mye mer fornøyde. Det er ikke å legge skjul på at hester er flokkdyr og for at de skal fungere opptimalt med andre hester så må de omgås andre hester for å lære seg språket de har ovenfor hverandre – dette er ikke et språk de kan lære av å stå ute med geiter eller sauer!
    Men så har du unntakene: Noen hester er enmannshester. De kommer ikke overens med andre hester, eller de trives bedre alene. Og det kan jo for all del være slik med Almira! Men jeg synes likevel ikke hesten skal stå alene. Da tenker jeg at det er bedre å finne et hvilket som helst dyr som hesten trives med, slik at den har noe selskap den tiden du ikke er med den.

    Du sier noe om at du ikke burde ha to hester dersom du ikke har tid til å ta deg av begge: Riktig. Men dette er en grunn til at jeg ikke vil ha egen hest nå. Fordi jeg vet at jeg ikke har tid og økonomi nok til 2 hester, om ikke bare 1 engang! Jeg vil da heller vente til jeg er sikker på at jeg kan gi hesten det jeg tror/føler er det mest riktige for den og det er godt stell og en hestekompis eller to – de må ikke nødvendigvis være mine! Og det kan jo kanskje være aktuelt for deg? At noen andre har hesten sin sammen med Almira?

    Men om jeg ville gått så langt som å kalle deg en mishandler pga dette? Nei.

    “2. Bestefar sier at du mishandler hesten din når du slår den på mulen.”
    Som du sier, så er jeg enig i at irettesetting er nødvendig der det er nødvendig. Får hesten kontroll over deg som menneske, så har du ikke lenger så innmari mye å si… Men det er forskjell på å irettesette og slå. Jeg prøver så godt jeg kan å irettesette på en annen måte enn å slå, føler det er bedre å “nappe” tilbake eller lage en lyd med en negativ stemme (hvis du skjønner:p). Men jeg har, som sikkert mange andre også har, måttet ty til å slå/klapse til hesten når den biter etter meg. Den skal jo faktisk ikke få lov til det! Og når man ser på hester som irettesetter hverandre så går det ofte i biting og napping eller kanskje et spark. Også må vi huske en ting: Folk som ikke driver med hest, som kanskje ikke omgås hest på andre måter enn å bli satt oppå og leid rundt en runde, ser på dette med slåing som MYE mer alvorlig enn det det er. Slaget (jeg likte virkelig ikke det ordet) ditt på mulen kan for deg og Almira være irettesettende, men for de uforstående som ser på, da særlig en liten jente, så ser dette veldig feil og slemt ut. Uansett hvordan vi vrir og vender på det… Slåing av hest, og andre dyr generelt, er mishandling i mine øyne, men det ER forskjell på å irettesette og SLÅ. Så lenge man vet forskjellen, så er jo det greit.

    “3. Hesten din er skitten, det ser jeg hver gang skolebussen kjører forbi.”
    Dette var bare teit. Er jeg mishandler hvis jeg rir forhesten uten å spyle av de gjørmete beina da? Eller er jeg en barnemishandler hvis jeg ikke skrubber ungen min (den gangen jeg får det) ren hver dag? Hester er utedyr, de må få lov til å være litt skittne. Så lenge du pusser over den og passer på at den har det bra, særlig under ridning (gjørme og dritt under sal/hodelag/gjord osv er jo ikke så bra) så tar den ingen skade av å ha litt skitt på seg. Hvorvidt du ikke pusser henne på over 3 månder i vinterstiden er opp til deg… Du kan jo ha et naturlig hestehold til tross for at du pusser over henne/fjerner det verste av møkk og skitt på hesten;)

    “4. Hesten din er feit, feite hester får lettere forfangenhet, den burde ikke få så mye mat.”
    På denne påstanden virker det jo som du er ganske reflektert selv. Du sier selv at du vet hun er feit, og at du dessverre ikke har fått gjort så mye med det som du ønsker. Flott at du sier det hvertfall!:) For som mennesker, så har heller ikke hester godt av å være feite. Og dessverre kommer det mange sykdommer med det… Jeg har ikke så mye å si her, annet enn at jeg håper du tar tak i problemet så fort du kan og får slanket henne, for det gjør nok veldig godt for henne, både på helse og bein! Men smårotete rutiner synes jeg du skal skal kvitte deg med og heller legge inn så ordentlige rutiner du klarer;)

    Jeg er ikke så innmari kritisk til andres hestehold, av den enkle grunn at jeg føler jeg ikke kan nok til å uttale meg. Selvfølgelig ser jeg forskjell på godt og dårlig hestehold når det kommer til det litt mer “ekstreme” og synlige som tynne hester, superfeite hester, hester uten vann osv. Men når det kommer til bitt/ikke bitt, sko/ikke sko eller utegang/stall så holder jeg heller tett og prøver å ta til meg og lære før jeg sier noe. Til mitt eget hestehold, til tross for de få dagene i uken jeg er i stallen, så er jeg så kritisk jeg kan. Det er mange dager jeg kommer hjem etter en dag i stallen og tenker over at hmm, det kunne jeg gjort annerledes/jeg burde ikke gjort slik, men slik og lignende. Jeg prøver i beste intensjon å gjøre det beste for hesten :)

    Pjuuuh. Som konklusjon på en ekstremt lang kommentar: Jeg synes ikke du kan bli kalt en mishandler på grunnlag av de påstandene :)

    Svar
    • 10. etthjertetoindivider  |  05/06/2009 kl. 5:39 pm

      Altså, det var ikke ment som at du skulle svare på påstandene mine, selv om det ikke gjør noe altså, bare bra det, jeg lurte på hvordan folk anså hesteholdet sitt, men jeg syns det er bra du kommer med svar utifra hva du mener om saken. Grunnlaget for at jeg ikke ha flere hester hos Almira er fordi jeg ikke vil leie ut, nettopp fordi jeg har hatt problemer med eiere som ikke fulgte opp hesten sin o.l tidligere da jeg leide ut, og det gjør det igjen mye vanskeligere å ha andre hester der senere, spesielt fordi jeg ikke tar penger for det. Derfor har jeg bestemt meg for å anskaffe meg enda en hest når jeg får tid. Jeg mener, om Almira går med to sauer, får hun nok sosial stimlans, jeg syns det er oppskrytt at hester skal gå med hester. Jeg trives bedre med hester enn med mennesker, liksom.

      Det er skremmende for ei lita jente å se slike ting, klart det, men så forklarte jeg henne situasjonen, og likevel mener hun bastant at jeg mishandler hesten min, og derfor har jeg gitt opp og forklare hvorfor man gjør ulike ting med hesten for å få den til å forstå sin posisjon. Hester som ikke bli irrettesatt blir farlige, og jeg ser ingen skam i å slå hesten for hestene biter, sparter og napper i det fri, så hvorfor skal ikke vi få “sparke” fra oss? Jeg mener, når Almira ypper seg mot meg, lager jeg hvinelyd og stamper i bakken, snøfter og får henne til å rygge ved hjelp av avvisende kroppsspråk. Etter 5 minutt inviterer jeg henne igjen, hvis du skjønner?

      Feite hester er fy fy, mener jeg. Men tynne hester er fyfyfy, for tynne hester er virkelig ofte tynne og det er bedre at hesten har 50 kilo for mye enn 50 kilo for lite, mener dog jeg. Selv om jeg skal slanke Almira, skal jeg også fokusere på muskelbygging, for det er viktigere enn at hun skal bli tynntynntynn. Almira er ingen varmblods, hun er en tung fjording som kommer til å bli en utmerket trekkhest med årene! :)

      Jeg syns ikke du skal tenke slik “jeg er ikke så innmari kritisk til andres hestehold, av den enkle grunn at jeg føler jeg ikke kan nok til å uttale meg”, for selv om du ikke “kan nok” vet du hvordan en sunn og frisk hest ser ut? Og da vil det være lettere å melde fra til eier, dersom du mener at hesteholdet er uholdbart i følge norske lover innenfor dyrevern. Jeg er 100% i mot dekken og sko. Det jeg mener meg smårotete rutiner er vel det at jeg roter litt i stallen, men jeg har liksom rutiner på at når jeg er hjemme trener jeg henne fra 2 til 8 timer hver dag, det kommer an på været, om jeg jobber o.l., hun er en hest som trenger trening, hun elsker det. Bakketrening er like viktig som ridning.

      Takk for lang kommentar, forresten! :)

      Svar
  • 11. trude  |  04/06/2009 kl. 6:41 pm

    OMG, Tangen goes Britney :O

    Svar
    • 12. etthjertetoindivider  |  04/06/2009 kl. 7:04 pm

      HAHA JA! :o

      Svar
  • 13. Catta  |  05/06/2009 kl. 10:54 am

    Heihei!
    Vanskelig tema du har tatt for deg her, for meningene om hestehold er omtrent like mange som stjerner på nattehimmelen.
    Selv har jeg det ganske lett; jeg kjører hestepasser-stilen, og det enkelte individet er alltid fasiten for meg.
    Er veldig enig i mye av det du skriver. :)
    Hester er flokkdyr, sant nok, men som mennesker er de også egne individer. Noen hester klarer seg bedre alene (med eventuelt et selskapsdyr, enkelte -litt aggresive – løpshester har “kjæle-høner” i boksene sine, fordi de ikke får løpe med hester på beitet og risikere å skade hverandre.) Jeg mener det bare gjelder å legge til rette for hesten og tilpasse seg den enkeltes hestens behov.
    Dette med børsting er omstridt!! Noen mener man aldri må blande seg inn i utehesters vinterpels, andre går amok med børster og dekken… Selv er jeg tilnærmet dekkenmotstander; jeg vil alltid prøve å unngå dekkenbruk om jeg kan det. Bruker det som regel bare om hesten er våt av svette og ikke kan tørke seg selv uten å bruke all energi på det. Men her må man jo tilpasse seg etter hvor mye pels hesten setter og rasen… Men nå snakker jeg meg bort… Tilbake til børster; tommelfingerregelen min er; hesten MÅ være ren der hvor saltøyet/seletøyet ligger når man rir/kjører. Utover det går det litt i smak og behag for hest og rytter. Det er ikke farlig å grovbørste utehester om vinteren – de gjør det jo selv – men heller ingen nødvendighet. Selv om det kanskje ser litt trist ut med en nedgjørmet hest.
    Forfangenhet er skummelt! Det er det skumleste jeg vet om av hestesykdommer! Jeg har hatt noen erfaringer akkurat her, men det gjaldt ikke overvekt. Vi vet ikke helt hva det skyldtes; en araber i perfekt form som plutselig en dag var stokk-stiv og falt på beitet. Likevel kan forfangenhet forårsakes av at hesten er tykk, men om hesten ble tykk gradvis tror jeg ikke forfangenhet er den sykdommen som vil ramme hesten først. Men jeg kan ikke så mye om dette..
    Men er hesten for tykk er det en ide å slanke henne litt; mange fjordhester får beinproblemer fordi de gjerne er overvektige og veier mer enn beina tåler i lengden. Men det er jo ikke så lett å regulere dette på utehester… Gir du henne kraftfôr?
    Dette med irettesetting av hesten vil jeg ikke blande meg i. Jeg har sett ryttere klaske til hesten når den steiler av frykt, og andre som trøster hesten når den steiler på pur f.
    Personlig bruker jeg hesten som fasit. Jeg bruker deres kroppsspråk og gjør som dem i de fleste tilfeller.
    Nå har jeg bablet masse om mine meninger.. og de går vel hovedsakelig bare tilbake til hesten. Jeg stoler på hesten, men ser ikke blindt på dem. Hester kan være noen luringer, og om hesten blåser seg opp for eksempel går jeg ikke rett på den :)
    Jepp, jepp!

    Svar
    • 14. etthjertetoindivider  |  05/06/2009 kl. 5:46 pm

      Hestepasserstilen er rimelig kul den, kommer til å kjøre den max neste år! Da begynner man på naturbruk UTEN pånniz! :o *krise* Ja, Almira er definitivt ett av individene som klarer seg utmerket alene, der er vi jævlig like. Jeg liker bedre hester enn mennesker, for å si det sånn. Nå går hun helt alene, men til høsten får vi kanskje noen sauer hos henne, og det blir koselig.

      Almira har aldri gått med dekken og jeg har ikke planer om å begynne heller, fordi jeg mener det er etisk galt å pakke hester inn lag på lag med plast fordi de liksom “fryser”, nei, de fryser ikke nemlig om de får gro en skikkelig vinterpels. Derfor trenger hestene vitaminer og mineraler hele året.

      Vel, Almira må ha kraftfor om vinteren. Og ja, forfangenhet er skummelt. Noen av de fineste hestene jeg kjenner er døde av forfangenhet, nettopp fordi de ikke hadde skikkelig tilvenning til gress. Almira går heldigvis ute hele året og venner seg tidvis til gress, dvs at hun begynner å smågresse allerede i mars, så hun har den mildeste omveltningen til vårgress! Jeg skal slanke henne, men heldigvis er hun en tung fjordtype og ingen pinglefjording.

      Jeg syns man skal klaske til hester som steiler uansett om de er redde eller bare gjør det for å opponere, for steiling er fy fy!

      Takk for langt svar! :D

      Svar
  • 15. Siri M. Johansen  |  07/06/2009 kl. 5:38 pm

    Et naturlig hestehold baserer seg ikke på vold, og det å la hesten stå alene.
    Du sier Almira trives best alene, og det tror jeg ingenting på. Hesten var ung når du fikk henne, og det at hun kun har stått en liten stund sammen med andre hester bekymrer meg.. Hester har behov for andre artsfrender for å kunne utvikle seg. Å la hester stå sammen er oppskrytt sier du? Det er ikke for å vær snille og for at hesten skal kose seg man har kompiser, men fordi det er en naturlig del av det å være hest. For ja, Almira er faktisk en hest.

    Irettesetting, JA! Vold, Nei! Naturlige reflekser fra et menneske ved uønsket adferd er forståelig men å bevisst irettesette hesten sin gang på gang ved hjelp av vold.. Nei.

    ”Jeg syns man skal klaske til hester som steiler uansett om de er redde eller bare gjør det for å opponere, for steiling er fy fy! ”
    Du tror ikke det å slå en redd hest vil gjøre hesten enda mer redd? Da synes den iallefall at det den ble redd for er skummelt.

    Jeg er skremt over dine holdninger og tanker om hvordan et hestehold skal være.
    Nei, du er ingen mishandler. Men jeg anbefaler deg til å ta imot lærdom og kunnskap som du har blitt tildelt ved flere anledninger. Ofte trenger man litt hjelp utenfra, for å forstå hvorfor ens egne metoder ikke alltid er bra.
    For ikke mange år siden brukte bl.a svært mange det omtalte pessoabittet, men nå som folk har blitt opplyst ved alle de negative sidene av bittet, så har man sluttet å bruke det.

    Svar
    • 16. etthjertetoindivider  |  07/06/2009 kl. 10:26 pm

      Almira ble født på en gård med mange fjordinger, så hun stod 3 år sammen med andre hester før jeg fikk henne. Hun har neppe glemt hvordan hester oppfører seg mot hverandre. Problemet med å anskaffe seg en hest såpass fort etter at vi hadde fått henne, var vel at hun ikke visste at hun hørte til her. Om hun for eksempel hadde fått en hestevenn nå, tror jeg nok det hadde vært annerledes med tanke på reaksjonsmønster og lignende. Jeg syns det er oppskrytt å la hester stå sammen, fordi hester godt kan gå sammen med andre dyr enn akkurat hester.

      Jeg lærte de grunnleggende verdiene innenfor horsemanship da jeg fikk Almira, og det har fulgt meg i 4 år nå. Jeg har brukt vold ved anledninger som å sette henne på plass, men da har jeg gitt henne en advarsel før jeg eventuelt smekka henne på mulen. Hvis hun feks biter x antall ganger. Jeg har ikke sagt at jeg “bevisst” har irrettesatt Almira ved hjelp av vold, jeg har brukt mange naturlige metoder for å roe henne ned og for å få henne til å slutte å bukke, men man sakl også huske på at en hest som har overtaket på eieren ofte er en farlig hest.

      Hvorfor er steiling fyfy? En steilende hest er farlig, den kan drepe personen som håndterer den og derfor er ikke steiling ønsket, uansett hvilken settning kan tenker steiling som en del av. Om du er skremt over mine holdninger, er det flott at du sier i fra, men jeg tror ikke helt at du forstår hva jeg mener med det jeg skriver, selv om jeg trodde jeg ordla meg bra? Hester er ikke like, alle hester håndteres ulikt og utifra mitt synspunkt på hester, kan jeg lære noe nytt utifra hver gang jeg håndterer en hest.

      Å skrive ting på nettet blir ofte sneversynt fordi man ofte ser ting for seg enten på den måten eller på den andre måten. Jeg nøler ikke med å be om hjelp i virkeligheten om jeg trenger hjelp, men å snakke om problemer med hestene på nettet, blir for meg irrelevant, da det er så og si umulig å sette seg inn i en situasjon hvor man ikke også ser hesten i aksjon. Hesten kan faktisk være problemet, selv om det ofte er eier som er problemet. Og det var det også i sammenheng med Almira i begynnelsen. Jeg var for pysete.

      Når du kan fortelle meg alle disse tingene her, tenker du vel også utifra egenerfaring med hester håper jeg? For alle hester er ulike, og om jeg vet at hesten min liker seg alene/er einstøing, så er vel ikke du den rette personen til å dømme det, når det er jeg som trossalt har hatt hesten i x antall år, mens du kun har lest om en liten del av hesteholdet mitt på nett? Jeg mener, etthvert hestehold er svært bredt. Jeg er svært konsekvent i forhold til hesten min, og jeg mener at folk skal være veldig forsiktige med å uttale seg om andres hester når de ikke har ett relevant grunnlag for å gjøre det (at de eventuelt har kjent hesten før).

      Personlig har jeg ingenting til overs for dressur, og derfor bruker jeg ikke pessoabitt, eller var det i sprang? Men jeg vet om folk som bruker det, og som har fått ødelagte hester etterpå, også vet jeg om disse som fremdeles bruker det og hvor hesten går helt strålende med det. Selv bruker jeg trinsebitt, tror jeg, med sånne ringer og ett helt normalt turhodelag, pluss taugrime. Jeg rir ikke med sal, og det er både jeg og hesten fornøyd med, da forrigje sal ikke passet, men derimot førte til mange stygge bukkeepisoder!

      Forresten, takk for lang post, bra å høre andres synspunkt. :D

      Svar
  • 17. Mentos  |  13/06/2009 kl. 3:09 pm

    Heihei
    1. Personlig er jeg veldig for at hester skal få gå sammen med sine egne; ja, fordi hester er flokkdyr. De er av natur svært kontaktsøkende og meget dyktig til å kommunisere med sine hestevenner. I naturen er de fullstendig avhengig av hverandre og det er meget sjelden du ser en hest gå frivillig alene. Hester trenger hverandre for å knytte bånd, ta vare på og passe på hverandre. De blir psykisk og fysisk stimulert av å tilbringe tid sammen og jeg mener det er et must i etthvert hestehold å la hest få være hest.
    Men så er det dengang slik at ikke alle hester har lært å te seg blandt andre hester fra dem er små. Og jeg mener også bestemt at det som oftest er hestens eier som kjenner hesten sin best. Det at hesten derimot ikke engang får se andre hester i det daglige er en uheldig situasjon da hesten blir fratatt noe veldig, veldig viktig som hverken andre dyr ELLER mennesker (om du er aldri så mye i stallen) har muligheten til å erstatte. Trist, men ene og alene hesteeier sitt valg..

    2. Det finnes flere veier til Rom, derav også mange veier å oppdra hesten sin på. Hester er store, sterke, meget(!) farlige dyr med en muskelmasse vi aldri vil klare å holde igjen med makt. Heldigvis er dette også vennligsinnede og ærlige dyr som for alt i verden unngår konflikter så godt det lar seg gjøre. De er kontaktsøkende, følsomme og uhyre forsiktige og lydhør hvis trent på riktig måte. Og det er opp til enhver å bestemme hvilken metode som passer for deres hest. Er du villig til å gå en lang vei med mye, mye, mye jobb og tålmodighet beyond tålmodighet har du et veldig godt utgangspunkt i å få en velskolert, trygg, hengiven bestevenn med bare godt i sinn. En hest som vil lystre ditt minste vink av pur glede og som ikke vet hva straff er.
    Personlig har jeg hverken tid, kunnskap eller kompetanse (vet, dårlig unnskyldning) til å pådra meg et så omfattende prosjekt det er å skolere en hest etter alle de riktige prinsipper.
    JA, jeg dasker iblant den store våryre hingsten og får den ned på jorden igjen om den blir for uregjerlig på leietur. Jeg gir også beskjed ved hjelp av skarpere stemmebruk om hesten ikke følger med eller velger å ignorere meg om den har fått øye på noe mer spennende. Men noe jeg ikke gjør, og som jeg fra liten av har fått streng beskjed om at ” slik gjør man ikke” det er å slå hesten på mulen eller i ansiktet generelt. Rett og slett fordi dette ofte resulterer i mye vondt. Men som sagt; alle behandler sine hester forskjellig, og (med mindre det er snakk om grov vold) er det opp til eier å bestemme utdannelsen til sin hest.

    3. Min hest er også skitten når den går ute. Og den elsker det! Den ruller seg i de største og værste gjørmehull som finnes med stor iver og glede. Kanskje til min (til tider) store frustrasjon, men heldigvis er jeg så heldig å ha en vaskeboks på stallen og store gode bokser som hesten kan tørke i, slik at den slipper å bli forkjølet om den skulle rulle seg i søle/vann på vinteren.

    4. Vekt er meget meeeget viktig å passe på hesten.. feite hester vil få problemer med så mangt, ikke nødvendigvis forfangenhet. Beinproblemer, muskelproblemer, leddproblemer, pusteproblemer, hjerteproblemer, dårligere livskvalitet, tidligere død, nedsatt yteevne ++ er det jeg hadde vært mest bekymret for.

    Jeg er ikke kritisk til andres hestehold så lenge hesteeier er glad i dyret sitt, vil den alt det beste og er åpen for nye metoder. På denne måten har du alle forhåndsregler der for at det skal gå bra, selvom du ikke er noen verdensmester. Ingen kan alt, men de fleste har mulighet til å lære noe av andre.

    Jeg er alltid litt kritisk til mitt eget hestehold da jeg vet at jeg på langt nær gjør alt etter gullboka. Det finnes derimot så mange veier og metoder at det er umulig å følge alt opp. Jeg er lærevillig og higer etter kurs og innformasjon, ting som gjør meg stadig mer obs på mitt hestehold og ting som kunne vært annerledes.

    Det viktigste og det vi alle ønsker er jo til syvende og sist å ha en velfungerende, glad, sunn, energisk og veltrent bestevenn med trivselsflekker; eller?

    Svar
  • 18. Hestejente  |  13/06/2009 kl. 8:02 pm

    Hei! Gammel blogg, men føler for å kommentere uansett. Først vil jeg si at jeg ikke har lest de andre kommentarene du har fått, så hva du har svart på tidligere fra de vet jeg ikke… Men jeg vil uansett si min mening. At en hest står alene over lengre tid, blir i mine øyne feil. Hester er flokkdyr, og skal ha andre hester rundt seg. At du fikk bedre forhold til henne etter den andre hesten dro er ikke så rart, da var du den eneste hun kunne søke kontakt med. Det blir nesten litt metodene som noen trenere jeg ikke er fan av bruker: Isolerer hesten, så hesten skal bli mer knyttet til deg og jobb med hesten blir lettere. Og med å isolere, mener jeg å ikke stå med andre hester. Ett menneske eller en sau kan ALDRI erstatte en hest!

    Det med at du ble stemplet som mishandler for å slå hesten på mulen, er jeg faktisk litt enig i og ganske uenig. Jeg syns man skal sette seg i respekt hos en hest, men å slå på mulen er jeg i mot, for jeg har møtt mange hester som er blitt hodeskye grunnet det. Med en gang jeg løfter hånda, røkker de til hodet sitt i frykt for å bli slått på mulen. Men å kalle det mishandling blir nok feil, for det er ikke mishandelig, bare feil…(i mine øyne).

    At hesten er skitten er jo din sak. Strigling syns jeg er bra om vinteren, men kun litt, det er ikke bra å være dekket i skitt heller, men man behøver da ikke å børste så mye at det blir mindre pels. En mellomting er fint.

    Det er overvektig hest er det INGEN unnskyldning for what so ever. Har overvektig hest selv, men under slanking så klart, og jeg har ufattelig dårlig samvittighet for at jeg lot hesten bli så feit.

    Men hesteholdet til folk er så klart forskjellig fra person til person og jeg respekterer at du har ett annet syn på ting enn meg. Måtte bare få si min meninger om saken:)

    Svar

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Log Out / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Log Out / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Log Out / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Abonner på kommentarene via RSS-strøm


fortid

juni 2009
m ti o to f l
« mai   jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.